mandag den 14. juli 2014

Børn og brug af iPhone...

 
Vi har haft den skønneste weekend!
 
Lørdag morgen pakkede vi køleboksen med masser af kolde drikke og
smurte sandwich, og satte kursen mod Legoland sammen med Emil.
 
Vi havde en super dejlig dag med masser af solskin.
Hvis Emil gik til venstre fulgte vi bare efter, det blev en dag på hans præmisser.
 
Han har lige den helt rette alder til at forundres over parkens mange finurligheder og forlystelser.
 
 
Men puha hvor det undrer og forarger mig, hvor meget alle har Deres telefoner fremme!
 
Jeg vil ikke gøre mig selv til nogen helgen(!) men blot opfordre til at vi tænker over,
hvordan vi agerer sammen med vores børn, for hvad er mest vigtigt?
at svare på en sms lige her og nu?
eller uploade det perfekte billede til IG?
eller kommentere en status på facebook.....?
eller svare på de spørgsmål vores børn stiller os.....?
 
Jeg sad f.eks. bag ved en familie - far, mor, lille dreng, lille pige, da Emil og mig var ude og sejle i piratsøen. Mor havde, da vi stod i kø, været heftigt på facebook. Ok det er også gabende kedeligt at stå i kø, I know... Men også i båden, hvor der var så mange ting at se på og fortælle børnene om
eller pege på, sad hun gud-hjælpe-mig også og tastede på sin telefon!!!!
 Det må have været meget vigtigt tænker jeg.....eller.........!
 
Min mand var ude at køre i Safari bil sammen med Emil, foran dem kørte en lille pige og hendes mor. Super hyggeligt. Moderen havde dog ikke særlig meget fokus på selve turen, hun talte nemlig i telefon under hele køreturen, som nok varer ca. 3-4 min........ Men ok, måske var hendes fryser brudt sammen og hun var ved at guide svigermor hen til skabet hvor gulvkluden ligger....eller noget!
 
Er vi virkelig så V.I.P at vi ikke bare kan nyde øjeblikket med børnene..
 
Hvorfor så tage i Legoland og bruge så mange penge på entré..
 
Jeg undredes deroppe og undres stadig herhjemme!
Jeg har læst en artikel om, hvad det gør ved børns selvværd, at vi er så meget online via telefonen...
 
Ubevidst tænker børnene "nå det er vigtigere at tjekke mobilen end at være sammen med mig"
 
--------------------------
 
Lige om lidt er det ferietid for mig og min skønne familie, og jeg glæder mig vildt meget.
 
Kan I alle have en fantastisk sommer og nyd hver dag.

9 kommentarer:

  1. Uhh..!! Jeg kan SÅ godt følge dig. Som pædagog har jeg ofte oplevet at børn blev hentet, mens mor eller far talte i telefon og klarede afhentningen imens. Barnets gensyns glæde og mor eller fars fravær i situationen står i skærende kontrast til hinanden. På et tidspunkt, talte vi i personalegruppen om, at sætte mobiltelefon forbudt skilt op ved indgangen. Tænk at det er nødvendigt..!!
    Hos os, har vi fra starten haft klare regler for mobiltelefon, hvor/ hvornår osv.. Og det samme gælder for tv'et, som ikke får lov at overtage den nære samtale, nærværet osv...
    Det lyder som om I alligevel havde en dejlig dag i Legoland, og skønt at det var på Emils præmisser. Legoland er trods alt mest for børn, eller..!! ;o)

    SvarSlet
  2. tankevækkende .... og har set og læst om dette femomen og trist for de unger der bliver overset øv

    SvarSlet
  3. Sande ord, Libbie. Et er at bruge mobilen til kamera men at tale i og skrive på mobilen imens men er på hygge tur er noget andet. Det som truttifutti skriver oplever jeg desværre også i vuggestuen ikke så mange dage siden jeg måtte have fat i en far

    SvarSlet
  4. Åhhj de mobiler, tænk hvis nu de gik glip af noget ??????

    Desvære er der mange mennesker der går gennem livet med hoved nedad kiggende i skærmen på mobilen.

    De går glip af så meget og de lærer deres børn de samme dårlige vaner.

    Hovedet op fra mobilen og lev i nuet , det er meget sjovere ;-)

    SvarSlet
  5. Sjovt - havde samme tanke da vi gik rundt der ;o). Den dag blev min telefon primært brugt som GPB (hjem derfra bliver vi altid i tvivl ;o)) og kamera. Knus

    SvarSlet
  6. Øv hvor ærgeligt.... Og så blev ipad'en lige lagt væk, mens jeg spiste og ungerne så fjernsyn!!!!

    Heldigvis har jeg ikke så travlt med mobilen når vi er på farten! Bruger den egentlig mest som ur, foretrækker nemlig at bruge mit kamera til at tage billeder med!
    Men det er temmelig uheldigt, hvis det virkelig skulle værre kommet så vidt, at nogle børn kan opleve at telefonen er vigtige end dem og nærværet!

    SvarSlet
  7. Er så enig. Vi var i legoland igår og flere gange tænkte jeg det samme.

    SvarSlet
  8. Jeg tenker ofte det samme som deg. Det har skjedd en helt enorm endring i samfunnet vårt. Folk bør bli flinkere til å slå av og legge den vekk!

    SvarSlet
  9. TUSINDE TAK for at minde os om dette vigtige!! Jeg synes også, at det undrer mig, på hvor mange forskellige måder man kan være forældre, og på hvor forskelligt vi prioriterer om vi vil mobilen eller samværet.

    SvarSlet

Jeg elsker hver kommentar jeg får, og er du ny så kigger jeg forbi hos dig :)